Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice i Uczniowie!
Z przyjemnością informujemy, że także w tym roku szkolnym będziemy kontynuować nasz Kącik Psychologiczno-Pedagogiczny, którym opiekują się psycholog szkolny – Pani Paulina Idziak, pedagog/pedagog specjalny – Pani Daria Budzyńska.
Rozpoczynając nowy rok szkolny, pragniemy poruszyć niezwykle istotny temat: „Adaptacja po wakacjach – jak dzieci mogą radzić sobie z powrotem do szkoły po długiej przerwie?”. Wiemy, że dla wielu uczniów powrót do szkolnych ławek po wakacyjnej przerwie może być wyzwaniem, dlatego chcemy podzielić się kilkoma sprawdzonymi wskazówkami i poradami, które mogą pomóc w tym procesie.
1. Ustalanie rutyny: Powrót do regularnych, ustalonych rutyn (np. ustalonych godzin snu, posiłków, czasu na naukę i zabawę) może pomóc dzieciom w poczuciu bezpieczeństwa i stabilności. Rutyna pozwala im lepiej zarządzać swoim czasem i przygotować się na nadchodzące obowiązki.
„Rutyna daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, co jest niezbędne dla ich rozwoju emocjonalnego” – Dr. Laura Markham, psycholog kliniczny i autorka książek o wychowaniu.
2. Wprowadzenie rozmów o szkole w pozytywny sposób: Rozmawiaj z dziećmi o ich obawach związanych z powrotem do szkoły, ale także podkreślaj pozytywne aspekty, takie jak spotkania z przyjaciółmi czy ciekawe lekcje.
„Rozmowa z dziećmi o szkole powinna być zrównoważona; nie unikajmy tematów trudnych, ale też celebrujmy pozytywne aspekty powrotu do szkoły” – Dr. Michele Borba, psycholog edukacyjny.
3. Stopniowe przyzwyczajanie się do szkolnego rytmu: Dobrze jest zacząć kilka dni przed rozpoczęciem szkoły. Można to zrobić poprzez wprowadzanie krótszych bloków czasu na naukę, przerywanych przerwami na zabawę i relaks.
„Adaptacja wymaga czasu i wsparcia – im więcej dzieci czują się przygotowane, tym mniej będą zestresowane” – Dr. Kenneth R. Ginsburg, specjalista ds. rozwoju dzieci.
4. Techniki relaksacyjne: Naucz dzieci podstawowych technik relaksacyjnych, takich jak głębokie oddychanie. Mogą one pomóc w radzeniu sobie ze stresem, szczególnie w pierwszych dniach szkoły.
„Relaksacja może pomóc dzieciom odzyskać kontrolę nad swoimi emocjami i zredukować lęk, który często towarzyszy powrotowi do szkoły” – Dr. John J. Ratey, psychiatra i autor książek o zdrowiu psychicznym.
5. Wsparcie emocjonalne i budowanie relacji: Ważne jest, aby rodzice, nauczyciele i opiekunowie okazywali wsparcie emocjonalne. Wspólne rozmowy, wsłuchiwanie się w potrzeby dziecka i zachęcanie do otwartego dzielenia się uczuciami to kluczowe elementy.
„Dzieci potrzebują poczucia przynależności i wsparcia, aby skutecznie radzić sobie z nowymi wyzwaniami” – Dr. Daniel J. Siegel, neuropsychiatra i autor książek o rozwoju mózgu.
Zachęcanie do aktywności fizycznej: Ruch fizyczny pomaga zmniejszyć poziom stresu i poprawia samopoczucie. Dzieci, które są aktywne, często lepiej radzą sobie ze stresem i adaptacją do zmian
„Ćwiczenia fizyczne są jednym z najlepszych sposobów na redukcję stresu i budowanie odporności psychicznej u dzieci” – Dr. Ratey.
Podsumowanie:
Każda z powyższych strategii może pomóc dzieciom w łagodzeniu stresu związanego z powrotem do szkoły po wakacjach. Kluczem jest stworzenie wspierającego środowiska, które zachęca do wyrażania emocji i radzenia sobie z wyzwaniami w pozytywny sposób.
Daria Budzyńska, Paulina Idziak