14 marca obchodzone jest święto liczby Pi.
Data 14 marca zapisana w notacji amerykańskiej jako 3,14 kojarzy się z przybliżeniem liczby 𝝅 [pi].
Tego dnia uczniowie na lekcjach matematyki na różne sposoby poznawali fenomen tej liczby. Uczniowie klasy 7C zainteresowani byli sprawdzeniem, na którym miejscu po przecinku znajduje się ich data urodzenia w całym rozwinięciu magicznej liczby .
W tym celu znaleźliśmy w Internecie odpowiedni program na stronie https://mypiday.com/ .
W pierwszych stu milionach liczb po przecinku liczby Pi mamy niemal 75% prawdopodobieństwa, że znajdziemy tam datę swojego urodzenia w formacie – dzień/miesiąc/rok. Istnieje również prawdopodobieństwo, że gdy przejrzymy pierwsze 2 miliardy cyfr po przecinku liczby Pi znajdziemy tam swój numer telefonu. Niektórzy byli bardzo blisko, 85 tysięcy miejsc po przecinku, a niektórzy daleko – ponad 3,5 miliona miejsc.
Uczniowie młodszych klas szukali liczby Pi poprzez pomiary obwodu i średnicy kół różnej wielkości, a następnie obliczanie stosunku obwodu do średnicy. Dzięki temu łatwiej zapamiętają skąd wzięła się liczba Pi, oraz jak ją zastosować w zadaniach.
Mimo, że liczbę Pi uczniowie poznają dopiero w kl. 8, to skojarzenia dotyczące symbolu i znaczenia tak ważnej dla nauki liczby pozostaną na dłużej.
Wszyscy wysłuchaliśmy wiersza naszej noblistki Wisławy Szymborskiej, której zdarzyło się poświęcić strofy naszej „Podziwu godnej liczbie Pi”, a nawet utworu, który powstał poprzez zastąpienie klawiszy cyframi.
Warto na koniec przypomnieć, że dzień ten jest jednocześnie rocznicą urodzin wybitnego polskiego matematyka Wacława Sierpińskiego i genialnego Alberta Einsteina.
Matematyka jest 𝝅ękna.
Wszystkiego niewymiernego – NAUCZYCIELE MATEMATKI






